De Bernina Express rijdt wat ons betreft via de mooiste Zwitserse spoorlijnen. Niet voor niets is de hele route van de trein opgenomen als UNESCO werelderfgoed. De trein verbindt de oudste stad van Zwitserland - Chur - met het pittoreske Italiaanse grensplaatsje Tirano. Heel de reis is prachtig, maar toch zijn er een aantal absolute hoogtepunten die extra indrukwekkend zijn. In dit artikel zetten we daarom de drie hoogtepunten van de Bernina Express op een rij.
Hoogtepunten van de Bernina Express
1. Landwasserviaduct
Het Landwasserviaduct is het meest spectaculaire stuk van het eerste deel van de reis, gelegen op de 63 kilometer lange Albula-spoorlijn. Het 65 meter hoge viaduct steunt op vijf pijlers. Bijzonder is dat het viaduct een scherpe bocht maakt van 45 graden. Daardoor is vanuit de trein ook prima te zien hoe prachtig het viaduct is. Het viaduct is in totaal 136 meter lang. Na het spectaculaire viaduct volgt de 216 meter lange Landwassertunnel. Kort daarna wordt station Filisur bereikt. Als u tijd over heeft is het zeker aan te bevelen om in Filisur een wandeling te maken naar bijvoorbeeld het uitzichtpunt op het viaduct, of naar het dal waarbij u de enorme pilaren van dichtbij kunt zien.
In de avond is het Landwasserviaduct prachtig verlicht. Foto: Miroslav Volek
Foto: Zwitserland Toerisme. swiss-image.ch / Marcus Gyger
2. Bernina Pass
Ook indrukwekkend is de 2328 meter hoge Bernina Pas, welke het Engadin-dal met het Valtellina-dal verbindt. Op de pas is er niet alleen zicht op de nog hogere bergtoppen, maar ook op het meer Lago Bianco. Wie nog meer van de omgeving wil genieten, kan uitstappen op station Ospizio Bernina. Dit is het hoogste station op de Bernina spoorlijn. Vanaf hier zijn verschillende wandeltochten mogelijk door de ongerepte natuur. Wandel bijvoorbeeld naar station Alp Grüm, gelegen aan de zuidzijde van Berlina pas.
3. Spiraalviaduct van Brusio
Het meest bijzondere viaduct langs de route van de Bernina Express is toch wel het spiraalviaduct van Brusio. Het cirkelvormige viaduct is uitgegroeid tot het symbol van de treinrit. Het in 1908 geopende bouwwerk bestaat uit negen overspanningen van elk 10 meter. Het viaduct is nodig om de trein te laten afdalen, en de hellingsgraad beperkt te houden onder de 7%. Dit is nodig, omdat anders de trein een tandrad nodig gehad zou hebben.
Foto: David Gubler / CC-BY-3.0